Marti, 7 decembrie 2010 Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) a dat publicitatii rezultatele testelor PISA din anul 2009. Deloc surprinzator, Romania se situeaza sub media punctajului obtinut de tarile evaluate, ba chiar ultima treime, la toate ce trei capitolele analizate, adica lectura (cu mai multe subcapitole, referitoare la accesul la text, urmat de interpretarea si evaluarea lui etc.), matematica si stiinte. Sa spunem in paranteza criteriul in functie de care s-a facut ordonarea listei in care sunt comparate performantele tarilor participante este exclusiv punctajul obtinut la capitolul citirea si intelegerea textului scris. Desi punctajele celorlalte capitole sunt relativ apropiate de punctajul ales drept criteriu, a plasa Romania din punctul de vedere al educatiei pe locul 49 din cele 65 de tari participante reflecta o lectura superficiala al respectivei liste, iar cei care comit greseala ar trebui ei insisi sa fie supusi unui test de tip PISA. Mai mult documentul dat publicitatii de OEDC contine mult mai mult decat incriminata lista. De la bun inceput scopul lui nu a fost de a stabili imposibile ierarhii, ci doar de a oferi o modalitate de a compara din diverse puncte de vedere nivelul educational al elevilor provenind din diferite tari. Se incearca de asemenea a se cuantifica egalitatea de sanse privind accesul la educatie, a se stabili ce anume conduce la un sistem educational de calitate, daca cititul este facut cu placere sau care este evolutia nivelului educational in tarile participante.
Probabil ca mai important decat locul pe care ne situam, este faptul ca nivelului educational al elevilor din Romania a ramas relativ constant. Desigur acesta nu este o veste buna, din simplul motiv ca nivelul este constant rau. Daca este asa, ce se poate face pentru a determina o evolutie pozitiva? In primul rand ar fi de folos sa vedem ce au facut altii care au crescut. Un exemplu pozitiv in acest sens, mentionat de mai multe ori de documentul Pisa 2009 Results: Executive Summary, este Germania. Desi relativ performant in ceea ce priveste invatamantul universitar, sistemul educational german parea pana nu demult sa sufere pe componenta preuniversitara, cel putin conform rezultatele testelor Pisa. Dupa cum titreaza Frankfurter Allgemeine Zeitung, socul Pisa a modificat educatia din Republica Federala. S-au modificat programe scolare. Dar nu numai guvernul federal sau guvernele regionale au fost implicate. Au fost editate brosuri de antrenare pentru testele Pisa. Dupa cotidianul citat mai sus, specialisti in stiintele educatiei, jurnalisti si public a asteptat „cu sufletul la gura” rezultatele testelor. Dupa aparitie acestea au fost comentate intens. Aceste fapte demonstreaza implicarea societatii in procesul educational. Prin comparatie, in ziua publicarii raportului, la noi doar Ministerul Educatiei a gasit cu cale sa-si apere proiectul de Lege a Educatiei Nationale folosindu-se de clasarea slaba a Romaniei in clasamentelul tarilor participante. La asa atentie acordata procesului de educatie, asa rezultate!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu